2009-05-19

Magiska lådan

En högt värdesatt låda - den med alla fröer. I år odlar jag det mesta från frö, förutom potatisen, rödlöken och tomaterna. Kryddor kommer jag nog också att köpa en del plantor, men den gamla whiskeylådan ska fyllas med tre sorters basilikafrön - rödbladig, vanlig och citron. Det fixar jag nog på torsdag då jag är ledig.

Hittills nerpetat i pallkragarna: ruccola, morötter (på två ställen), broccoli, sockerärter, bönor och rödlök. Potatis har jag också, fyra sorter. En del av de som står i hinkarna tar jag till midsommar. Det är en tradition jag (och resten av familjen) gillar väldigt mycket.

Funderar också mycket, mycket, mycket på växthusbygget. Ska jag dra in el? Hur gör man med ventilation, räcker det med takluckor eller ska jag fixa hål i grunden också? Ska jag ha grus eller plattor inne? Hur fixa grunden? Måste nog besöka biblioteket snart och länsa hyllan med växthusböcker.

1 kommentar:

  1. Jag har alltid lyckats få potatis till midsommar genom att odla Rocket på friland och sätta dem så fort det blivit 10 grader i jorden. I år hann jag inte.. dessutom har jag andra sorter i år. Men jag satte två potatisar i varsin kruka i växthuset, i jord och med halm över, men det har börjat mögla.. :-(.

    SvaraRadera