2009-05-17

20 fönster

Vi fick bara betala två smörgåstårtor. Det är ju inte klokt. Fattar de inte hur mycket värt det är med 20 gamla fönster!? Egentligen var det 24 fönster, men två sprack i frakten hem och två gick inte att öppna. De trasiga har jag slängt och de andra två ska användas till drivbänkar. Men 20 finfina fönster finns kvar till växthuset.

Just nu har jag ungefär tre olika ritningar i huvudet hur det ska se ut. Favoritvarianten just nu är cirka tio kvadrat stort, tak av växthusplast, lite uppmurat, ingång på långsidan, dubbeldörrar och trädäck utanför, gärna med bred trappa. Inspireras mycket av den här bilden just nu:En stor bonus med gamla fönster är presiennerna. De har jag tagit bort (svåra att hålla rena i växthuset) och återvunnit. Det blev märk-pinnar, blompinnar i två varianter samt blomsnöre. Märkpinnar har jag nu så mycket att det räcker en hel livstid...
Till sist - hur svårt att det att fixa till nytt kitt i fönster? Det är ganska illa åtgånget på fönstren och behöver lagas och målas. Svårt? Lätt? Göra själv? Vilken typ?

2 kommentarer:

  1. Här kommer jag att titta in ofta. Har visserligen varken hus eller trädgård men när jag väl får... då ska det odlas.
    Så länge njuter jag av vad som frodas hos dig.
    Karm
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Om du har tid och lust så prova att kitta om själv. Du tar bort det gamla kittet som är löst, sedan lägger du nytt kitt på det gamla och i de "hål" som skapas av det som saknas. Nackdelen med det vanliga kittet är att fåglarna gillar det och att det torkar med tiden. Måste underhållas genom att målas över. Däremot kan en glasmästare snabbt kitta om dem för dig, begär då att han gör det med "mono", det är ett plastiskt kitt som håller i evighet och behöver inte målas. Inte heller gillar fåglarna det. Det kittet är dock lite besvärligare att lägga själv, men kan du hantera en kitt-spruta så kan du självklart göra det själv också! (vi har glasmästeri, så fråga på!)

    SvaraRadera