2010-06-25

Semester!

Det blev en mycket bra början på semestern. Direkt vid hemkomst plockade jag och barnen upp fyra hinkar potatis. Skörden ser ni här - inte stor, men god! Vi har ätit den idag, på midsommarafton.

Eftersom kvällen var underbart varm så fortsatte jag trädgårdsarbetet direkt. I tre stora krukor på altanen planterades ringblommor och tuppkamm. Vackert med det ljust gröna och röda bladen ihop. Jag vet inte alls hur det kommer se ut när det blommar, men nu är det fint i alla fall.

I pallkragelandet växer det också fint. Det här är sojabönor. Jag hoppas verkligen att de klarar sig hela sommaren, för sojabönor är min nya favorit!

Squashen växer också. Just nu ser det luftigt och fint ut, men det kan hända att det blir lite trångt i den kragen framöver...

Ruccola - snart klar att äta!

Men gurkorna har långt kvar till frukt... Jag satte ut de två små jag lyckats få upp. Men de är jättesmå och jag håller tummarna för att de hinner bli några gurkor i år.

Sockerärt - vackert i kvällssolen

Potatishörnan frodas! Har fortfarande fem olika sorter kvar. Eftersom jag satte vid lite olika tillfällen räknar jag med att vi har färskpotatis hela sommaren.

Gräslök

Rabatten framför köksfönstret ser betydligt bättre ut i år när funkiorna tagit sig. Nu blommar snart liljan och de gula blommorna (byskvaller?) täcker den fula brunnen i mitten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar