2011-06-06

Glädje och sorg

Gurkan är död - länge leve gurkan! Vet faktiskt inte vad som hände. Planterade ut, byggde fiberduktält, vattnade, det var varmt, det var soligt... men icke. Gurkan på bilden är den "pigga". Den som står intill är helt torkad. Kanske blåste de ihjäl? Annars vet jag inte. Det får väl bli köpeplantor då - inte lika kul, men ändå. Gurka måste vi ju ha!

I rabatten under köksfönstret har en annan katastrof banat väg för en nysatsning. Två stycken doftpioner är inhandlade och planterade (en vit och en mörkrosa).
Anledningen är att fläderbusken såg ut så här - överallt... Den är nu icke mer. Inte lössen heller hoppas jag. Inte de svarta i alla fall. De gröna däremot trivs utmärkt på rosenbuskarna...

På altanen har krukorna fått byta plats i år. I det vanliga hörnet ska en pool stå, så nu bor basilikan, bönorna, tomaterna, rödlöken, salladen och paprikorna här. Det blir nog bra. Lite blåsigt kanske, men det verkar funka.

I övriga krukor på altanen har jag planterat ännu en 40-årspresent. Fick tre maffiga Dalia-knölar (gula) av min chef. Jag hade helt glömt bort dem, men i kassen i garaget hade de redan börjat växa. En mycket glad överraskning!

I övrigt är jag barnsligt förtjust i funkia - maffigt, vackert, tåligt och tacksamt. Denna fick jag gräva upp ur vännen Marias rabatt förra året. Den har verkligen flyttat in ordentligt hos oss nu och stortrivs i rabatten vid stenen.

Och på andra sidan stenen ser det bra ut - mycket bra! Blåbär blir det och intill finns även smultron och jordgubbar. En given plats för barnen (och mamman...)

3 kommentarer:

  1. Vad har du för kamera Kristin? Min är inte alls bra att plåta blommor med =( Objektiv?
    kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Vi har en Canon 1000D och ett Tamron-objektiv 18-200 Macro.

    SvaraRadera