2010-08-22

En söndag i solen

Alltså, gurkplantorna växer ohämmat! De breder ut sig långt utanför pallkragen och det är massor - och då menar jag massor - med gurkor. Underbart! Häromdagen skördade jag sju gurkor en morgon. De var slut redan till kvällen...

Paprikorna växer också, men de blir inte så stora. Jag tror att sorten hette sötpeppar och de ser mer ut som chilipeppar. Har inte vågat smaka ännu - hoppas de inte är för starka.

Sojabönorna växer, men de "tjocknar" inte så fort som jag trodde. En del blad börjar gulna så jag hoppas verkligen de hinner växa klart innan det blir för kallt.

Idag skördades sista potatishinkarna. Det var mandelpotatis och jag fick god hjälp av mina brudar. Att plocka potatis är ju nästan som skattjakt! Men det fanns en del som var ganska konstiga.




Till sist fick jag ett ryck. En del av rabatten vid köksfönstret har varit ganska skräpig. Tovsippan som växte där har spritt sig, men var inte snygg längre. Jag har haft en tanke en tid som jag nu realiserade. Jag tog murgrönan som växt till sig fint i balkonglådorna och planterade i rabatten istället. Lite stenar blev det också (ja, jag vet att jag snöat in på det...) och det blev riktigt bra. Återstår bara att se hur mycket murgrönan efterhand fyller ut under syrenen.

I övrigt är bönorna och morötterna slut, men ärtor finns det och rödlök och två sorters basilika och äpplen och så klart gurkor. Ännu känns hösten långt bort!
Just det ja - sålde också de av mina gamla fönster som jag inte ska ha. 1800 pix för 22 ganska skruttiga fönster - pengar som faktiskt inte gick till växthuskassan. Behöver dem mer till den stora festen i höst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar