2010-03-30

Äntligen krokus

Nu så. Som jag har väntat. Stirrat och stirrat på snön som täckt rabatten så länge. Så passar de på när jag inte är hemma. Efter tre dagar i Stockholm så fanns de plötsligt där - de första krokusarna. Så ljuvligt. Så vårligt. Så vackert. Jag har idag förnyat fårullen i mina fiffiga rådjursbortskrämmare, så kanske blommorna får finnas kvar ett tag.

Snön tinar snabbt nu, men det känns ändå långt borta att börja röja och plantera i pallkragelandet. Kanske kan jag snart hänga upp hjärtat i pergolan ändå, nu när jag kan öppna grindarna igen.

Snart måste jag också beskära äppelträden. Vet bara inte riktigt hur eftersom hararna utnyttjade snödjup och skare för att nå högt upp och gnaga... Förra året åt älgen av topparna på träden och i år gick botten åt till gnagarna. Jag är inte helt nöjd med att ha djuren så nära.

1 kommentar:

  1. Jag har en annan kompis som mycket omsorgsfullt band runt och stängslade in de nyplanterade fruktträden. Bara det att snön la sig 1 dm över, så hararna har haft fritt fram hela vinter. Kul kul... Här är det som sagt rådjuren som är i onåd!
    Potatisen har för övrigt vaknat till liv på fönsterbrädan :)
    Kram!

    SvaraRadera