2011-05-15

En lycklig 40-åring

Idag har det varit en bra dag, en riktigt bra dag. Visserligen började den tufft med en 5-åring med riktigt ilsket öronont halva natten, men eftermiddagen var himmelsk... Jag har shoppat och shoppat och shoppat - och inte betalat ett öre själv! Langade bara fram det STORA presentkortet från min födelsedag i höstas. Och det bästa av allt - det finns fortfarande massor med pengar kvar!
Köpte en ormhassel, fem dagliljor, två blåbärsplantor, tre funkior, en timjan, en rosmarin, en oregano, 12 små tagetes - och 500 liter jord...
Planteringen är redan igång, men jag hann inte klart. Flyttade sju plantor murgröna som övervintrat i rabatten tillbaka till blomlådorna. Där de suttit har jag börjat peta ner funkior och dagliljor. Fler bilder kommer imorgon.
Äppelträden blommar, men lite ojämt. Ett av dem är fantastiskt vackert. Det är familjeträdet som 5-åringen fick i doppresent.
Men Lobo-trädet har inte slagit ut ännu. Kanske beror det på myrorna... De är massor! Ska sätta en limring runt stammen imorgon. Det har funkat förut. Vill inte att mitt träd ska vara en barnstuga för löss...
En annan 40-årspresent glädjer mig också just nu. Dessa tulpaner (sparade inte lappen så jag har ingen aning om vad de heter) är stora och ståtliga och makalöst vackra. Konstigt nog har inte rådjuren varit på dem. Andra år har tulpanerna varit uppätna sekunden efter de stuckit upp ur backen...

För er som är specialintresserade (det inkluderar mig själv...) kommer här en mer detaljerad inköpslista:
1 daglilja Rocket City
1 daglilja Night Beacon
1 daglilja Maula loa
2 daglilja Bela Lugosi

2 blåbär (Chandler och Duke)

1 funkia krossa regal
1 funkia wide brim
1 funkia fortunei aureomarginatar

Imorgon blir det VAB med 5-åringen. Hon är feberfri så vi kommer nog att fortsätta planterandet. Förhoppningsvis hinner vi peta ner lite potatis, rädisor, ärtor och bönor också =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar